Hjälp & pepp

Att börja motionera är en ny vana – och kräver kanske lite nya rutiner i ditt liv.
Det finns många sätt och du väljer förstås det som passar dig bäst, men här kommer några tips.


Välj det du tycker är roligast
Köp inte ett gym-kort om du inte gillar styrketräning. Att leka med barn och barnbarn i snön, att gå en lång skogspromenad eller storstäda är också motion.

Skriv en motionsdagbok
En enkel motionsdagbok hjälper dig att hålla koll på hur mycket du rör dig. Skriv ner datum, vad du gjorde, hur lång tid det tog och kanske något om hur det kändes.

Be om stöd
Berätta för familj, vänner och på jobbet – och be om stöd.

Hitta en motionskompis
Det är lättare att komma upp ur soffan om någon ”drar” i dig.

Ta en sak i taget
Börja med att motionera en period. Sedan får du förstås gärna göra ytterligare hälsoförbättringar, som att sluta äta godis, skippa läsken, sluta röka eller rensa i röran. Men ta inte allt på en gång.

Ät regelbundet, så att du orkar träna
Din kropp behöver normalt tre mål mat om dagen – och kanske två ”mellisar”.

Belöna dig – men inte bara genom munnen!
Självklart får du unna dig en extra god middag när du tränat hela veckan. Men gör också en lista över sådant som både är en belöning och förstärker effekten av din träning – som att köpa nya, fina gympaskor eller boka tid för massage eller fotvård.

Väck tjurskallen i dig
Att ändra sina vanor kräver vilja och beslutsamhet, så att du håller ut när det är motigt. 


Tips på enkel vardagsmotion

  • Gå runt, inne eller ute, varje gång du pratar i mobiltelefon
  • Skotta snö – men var rädd om ryggen!
  • Hoppa av bussen en hållplats för tidigt och gå raskt sista biten
  • Ta ett extra varv runt kvarteret innan du går in på jobbet eller affären
  • Städa – att dammsuga och torka golv är dubbel vinst!
  • Gå en rask promenad på lunchrasten
  • Gå ut med hunden varje morgon och kväll – även om du inte har en hund
  • Hitta en motionskompis, så peppar ni varandra
  • Välj trappor – inte hissen eller rulltrappan
  • Cykla är skonsamt. Spinning, testcykel eller ute, med dubbdäck


Dessutom kan du gärna

  • Parkera bilen längst bort på parkeringen
  • Gömma fjärrkontrollen, så måste du resa på dig för att byta tv-kanal
  • Resa dig och röra på dig i varje reklampaus på tv
  • Upptäcka din hemort – gör ”kulturvandringar” i din närmiljö
  • Stå vid skrivbordet på jobbet
  • Om du sitter mycket – res dig upp och sätt dig ner tio gånger en gång i timmen
  • Göra tåhävningar när du står i kö
  • Sitta på en pilatesboll med rak rygg, på jobbet eller när du ser på tv
  • Stå på ett ben och blunda när du borstar tänderna

 

En långsam promenad förbrukar 4 gånger mer energi än om du sitter. 
Att gå i trappor förbrukar 15 gånger mer energi än om du åker hiss.

 

Vill du ha mer tips kan du titta här:
Vår Facebook-sida, facebook.com/motionsstart

Fakta och tips om motion och rörelse (1177 Vårdguiden)

Gör din egen hälsoplan! (1177 Vårdguiden)

Motionsbingo från Västerbottens läns landsting (Bricka 1 och Bricka 2)